E-commerce marketing voor je webwinkel
Voor jouw webwinkel is het van belang dat je alle facetten van e-commerce goed oppakt. Dit kan uit ontzettend veel activiteiten bestaan, zoveel dat het je zelfs teveel wordt. Het belangrijkste onderdeel om te zorgen dat je webshop goed loopt (naast logistiek) is e-commerce marketing. Deze vorm van marketing beslaat ook weer veel elementen, dus we gaan een paar onderdelen ervan doorlopen in deze blog. Het uiteindelijke doel is altijd meer verkeer en meer conversies op je webshop.
Alles analyseren
Het allerbelangrijkste onderdeel van e-commerce marketing is het in kaart brengen van alle data. Wat voor doelgroep heb je bijvoorbeeld? En blijven mensen lang op je site of willen ze meteen weer weg? Dit soort vragen kun je goed beantwoorden door je site te koppelen aan Analytics van Google of door andere tools te gebruiken. E-commerce marketing werkt alleen als je goed weet waar de fouten liggen of waar de kansen te pakken zijn. Ook een zoekwoordenonderzoek is belangrijk om te doen om de categoriestructuur van je website te bepalen. De zoekwoorden met het hoogste zoekvolume zijn dan het belangrijkst. Al deze analyses voer je uit, om er vervolgens conclusies uit te trekken voor je e-commerce marketing strategie.
Strategie bedenken
Zodra je een beetje weet waar je het over hebt (of het lijkt zo), wordt het tijd om een totale e-commerce strategie op te stellen. Eerst moet je site er perfect uit komen te zien en bruikbaar zijn (en goed vindbaar) en daarna ga je alle andere dingen af. SEO is belangrijk, en als je niet weet wat dat is zou ik me daar gauw in verdiepen als ik jou was. Je creëert je eigen content voor je site zoals blogs en pagina’s, landingspagina’s, enzovoorts. Ook kun je andere mensen blogs op jouw site laten plaatsen, gastblogs. Ook kun je gaan adverteren via Google en andere kanalen. Zorg dat de advertenties precies aansluiten bij het medium van de doelgroep en de wensen van de doelgroep.
E-commerce marketing brengt je naar de top
Je zult zien dat met de juiste e-commerce marketing strategie, je zo aan de top komt. Niet alleen kom je hoog in Google, je omzet zal ook steil omhoog gaan. E-commerce marketing is de drijfveer van een webwinkel, en iedereen die dat goed begrepen heeft doet het heel goed online. Zorg altijd dat je website conversiegericht is. Ga desnoods in gesprek met professionals die je kunnen adviseren over e-commerce marketing. Zo kom je er wel.