Wees voorbereid op vervelende situaties met deze tips
Niets vind ik leuker dan zaken doen. Vanaf jongs af aan was al geïnteresseerd in hoe het eraan toe ging tussen de grote jongens. Economie vond ik erg interessant en dit is ook nooit meer weggegaan. Jammer genoeg zijn er een aantal facetten die gekoppeld zijn aan het zakelijke leven die wat min puntjes hebben. Zo kun blijft het natuurlijk altijd lastig wanneer je met mensen werkt en je ze moet teleurstellen. Of wanneer je ergens voor gaat wat achteraf je toch zal tegenwerken of verlies zal brengen. Zo zijn er nog veel meer ontzettend vervelende dingen waarmee je te maken kunt krijgen. Hier geef ik een aantal tips hoe je er een aantal zou kunnen aanpakken of als inspiratie bieden voor eventuele andere scenario’s die zich kunnen voordoen.
Niet betaalde facturen.
Niets is zo vervelend wanneer iemand zijn facturen niet betaald. De eerste keer hierom vragen is nog niet zo lastig, maar wanneer je al voor de derde keer hierom moet vragen begint het toch een ander verhaal te worden en vraagt dit om een iets strengere aanpak. Maar hoe doe je dit? Zelf ben ik hier meerdere malen tegen aan gelopen. Het wordt vooral lastig wanneer je de mensen zelf ook persoonlijk kent. Toch zie ik geen andere mogelijkheid om streng te moeten op treden. Mijn tip? Een deurwaarder inschakelen! Het klinkt misschien onpersoonlijk en misschien een beetje eng om een onbekend persoon waar ze zelfs mee in de problemen kunnen komen in te schakelen. Maar soms is er geen andere uitweg mogelijk. De factuur moet toch betaald worden!
Mensen ontslaan of teleurstellen.
Een ander veelvoorkomend fenomeen is het ontslaan van mensen of soms toegeven dat iets je niet gaat lukken en je daarvoor iemand moet teleurstellen. Vooral in de zaken wereld kan dit lastig zijn en wil je niet breuk doen aan je reputatie. Toch zal je er niet aan ontkomen iemand teleur te stellen of een “nee” te moeten verkopen. Zelf geef ik een voorkeur om mensen persoonlijk het vervelende nieuws te vertellen. Dit omdat ik het fijn vind om mensen zelf het gevoelige nieuws over te brengen. Niets is meer onpersoonlijker dan wanneer je een heel samenwerk proces achter de rug hebt en via een extern bedrijf geef je diegene dan dit soort nieuws. Je kan altijd achteraf, wanneer iemand toch niet akkoord hiermee gaat of negatief gedrag gaat vertonen, een externe partij uitnodigen voor hulp.
Dit zijn twee van mijn meest voorkomende problemen en hoe ik ermee omga, alsnog is ieder scenario en vraagt om zijn eigen aanpak. Dit zijn slechts algemene richtlijnen waarin ik werk.